Uzun yıllar boyunca bir düğünü temsil ettiği düşünülen “Arnolfini’nin Evlenmesi” tablosu hakkındaki detaylara indiğimizde aslında bir trajedi ile karşılaşıyoruz. Belçikalı Jan van Eyck’a ait olan tabloda görülen kişiler sanatçının arkadaşları Giovanni di Nicolao Arnolfini ve tablonun tarihinden bir yıl önce yani 1433’te doğum yaparken vefat eden Costanza Trenta. İşte Costanza ile ilgili bu ayrıntı resme trajik bir bağlam ekliyor. Gelin detaylara bakarak bu trajedinin izlerini sürelim.
Mesela çiftimizin ellerini tutma pozisyonu: Arnolfini’nin, gelininin açık elini tutmasını hayatı ellerinden kayarken hala ona tutunması olarak yorumlanıyor.
Çiftin ellerine biraz daha yakından baktığımızda ise gözümüze çarpan ‘gargoyle’ oluyor yani ölümü simgeleyen bir yaratık.
Hadi kafamızı kaldırıp avizeye bakalım ve Arnolfini’nin üzerindeki mumun hala yandığını ancak Costanza’nın mumunun eridiğini görelim.
Şimdiyse gelinin eteklerinin ucundaki bize bakan köpeğe dikkat edelim: Antik Roma döneminde kadınlara, mezarlarında duran köpeklerin öteki dünyaya kadar eşlik ettiği geleneğinden yola çıkarsak bu da Costanza’nın trajedisine anlam katar gibi duruyor.
Son olarak tablodaki iki ayrıntı, ressamın da bu ölüme şahitlik etmiş olabileceğini bize düşündürüyor: Bunlardan biri tabloda gördüğümüz ve “Çarmıhtaki İsa”nın farklı 10 tasviriyle çevrelenmiş aynada ressamımızı görebilmemiz.
Diğeri ise ressamın Latince imzası, anlamı ise şöyle: “Jan van Eyck buradaydı.”
İçeriğimizin videosu için şöyle buyrun: